19.7

Matkaan lähdettiin Paraisilta. Sivutuulta + kryssimällä päästiin etelään ja länteen Stenskäriin. Stenskärissä poijuun kiinni yöksi ja isännältä savustettua kalaa iltapalaksi.

20.7

Matka jatkui Stenskäristä kohti Jurmoa. Yöksi päädyttiin Björkö:n luonnonsatamaan jonne jäätiinkin muutamaksi päiväksi. Kauniilla Björkö:n saarella järvi keskellä saarta. Rantautuminen oli helppoa, rannat ovat senverran syvät että meillä, kuten muillakin kahdellakymmenellä purjeveneellä, ylti keula nätisti rantaan.

209760.jpg
Kohti Björkötä 20.7

22.7

Björkö:stä lähtiessä vanha sisäkone ei lähtenyt käyntiin. Petri selvitti asiaa aloittaen sytytystulpista joista toinen oli kuiva ja toinen märkä. Öljyjen tarkistaminen selvitti ongelman, koneen tiivisteet vuotivat jostain merivettä (merivesijäähdytteinen kone) jota sekoittui öljyn sekaan. Koko öljysäiliö oli aivan täynnä öljyn ja veden sekoitusta. 5 tuntia meni öljyn imemiseen puolalaisella punkkipihdillä (lääkeruiskun tapainen) öljysäiliöstä. Öljyn ja vedensekainen neste oli niin jämerää ettei normaalit öljyimurit tehonneet siihen.

Päätettiin kuitenkin jatkaa Jurmoon koska löytyyhän Juliannasta myös pieni 3,5 heppainen Tohatsu perämoottori. Purjehdussää Jurmoon oli täysin pläkä. Vaikka kaikki purjeet olivat ylhäällä, matkanteko taittui 1-2 solmun vauhtia. Mutta päästiin perille ja saatiin vene Jurmoon kiinni.

Jurmossa vietettiin pari päivää kiertäen saarta ja säätä ennustellen. Lokki sääpalvelu tarjosi molemmille päiville sadetta ja ukkosta mutta loppujen lopuksi sekä sade, että ukkonen kiersi saaren kaukaa ja ilma oli mukava. Yhtä iltaa vietettiin naapurin H-veneen hyvässä seurassa punaviinipulloa tyhjentäen, toisena iltana saunoen. Jurmossa saunan vuokraaminen on kallista (kuten kaikki muukin - laituripaikka 12 e), 15 euroa tunnilta. Saunasta ei ollut pääsyä uimaan ja vettäkin piti käyttää varoen, mutta oli se kyllä mukava päästä pesulle.

209773.jpg
Jurmoon saapumisiltana, sulassa sovussa

Viereen sattui Albin Viggen, eli Vegan pikkuveli ja tutustuimme tähänkin veneeseen. Yritimme myös houkutella heitä Albin purjehtijoiden yhdistystoimintaan mukaan - saa nähdä kuinka käy. Yksi Viggen käväisi myös Björkön saarella aikaisemmin ja käytiin heitäkin jututtamassa. Saatiin kuulla että Vegalla oli joskus voitettu joku kilpailukin...kaikki muut veneet olivat hajonneet myrskyssä mutta Vega oli säilynyt ehjänä ja täten voittanut kisan:-)

Moottoririkkoa tutkittiin Jurmossa tarkoin, pohdittiin matkan jatkamista Utööhön ja Ahvenanmaalle ja päätettiin jättää ensi kesään. Moottorin kannen tiivisteen (joka siis vuotaa) vaihtaminen Ahvenanmaalla, vaikka varaosakin saataisiin, olisi liian suuri juttu joten parempi olisi suunnata takaisin sisäsaaristoon ja pikkuhiljaa kohti kotisatamaa.

Jurmossa oli niitä SWAN:eja. Suurin näkemämme taisi olla 51 jalkainen. Ja oli yksi katamaraanikin, kaikenkaikkiaan hirvittävän hienoja veneitä. Paljon ruotsalaisia myös.


24.7

Jurmosta lähdettiin kohti pohjoista, Nötö:n suuntaan. Keli oli kostea ja pläkä, purjeet kuljettivat taas 1-2 solmun vauhtia (myötätuuli). Yhtäkkiä nousi kova sumu ja Julianna vietiin Aspöön rantaan suojaan. Sinne jäätiin yöksi. Tämän päivän aikana miehistö löysi ensimmäiset punkit jäsenistää, molemmista yhden joka saatiin kiskottua irti.

Kostealla säällä tuli mielenkiintoinen ilmiö. Isopurjeeseen kerääntyi kamalasti hyttysiä ja muita ötököitä. Kun nopeus oli mitä oli, ötökät kiusasivat purjehtijoita niin paljon että lopulta päätettiin vetää iso kokonaan alas.

TÄSSÄ PITÄÄ VAROITTAA JOS OLETTE MENOSSA ASPÖHÖN. VAIKKA MEILLÄ OLI SUMU NOUSEMASSA KOVAA VAUHTIA, NIIN RANNASSA EI KUKAAN HALUNNUT TEHDÄ TILAA JA OLTAISIIN HETKEKSI MENTY YHTEYSALUKSEN PAIKALLE NIIN AJOIVAT SIITÄKIN POIS.

KANSSAVENEILIJÄT OLIVAT TOSI TYLYJÄ. JA OLEN KUULLUT TOISAALTA ETTEI KANNATA VÄLTTÄMÄTTÄ AINA LUOTTAA JOS JOKU VIITTOILEE ETTÄ JOSSAIN ON VIELÄ TILAA, SAATTAA OTTAA POHJAAN TAI JÄÄDÄ ANKKKURIKÖYSI YHTEYSALUKSEN POTKURIIN.

Mentiin sit vastapäiseen rantaan, takana hennosti näkyy vierasvenesatama.
209781.jpg
Aspössä, suojassa

25.7

Tuuli kääntyi seuraavaksi päiväksi läntisemmäksi ja Julianna jatkoi matkaa myötätuulella Nötööhön. Saaressa on kauppa ja ruokavarantoja oli täydennettävä. Nötön satama on mukava ja erityisen mukavaa kohtelua sai tankkauspisteen isännältä. Pohdittiin yhdessä mitä tehdä Juliannan kaasupullo-ongelman kanssa (Juliannassa on tällä hetkellä ruotsalainen kaasupullo joka mielellään pitäisi saada vaihdettua suomalaiseen pulloon).

Matka jatkui kohti pohjoista, sivutuulella, yli 7 solmun vauhtia Julianna matkasi pohjoisen suuntaan, kohti Boskäriä, jossa partiolaisten satamakirjan mukaan on luonnonsatama. Rantaan joutuu kiertämään lännen puoleista väylää ja tultava satamaan pohjoisen suunnasta. Vaikka muuten vesi on syvää, tällä alueella on joitain kareja joita on varottava.

Boskäriin rantautumisen jälkeen miehistö paistoi makkarat ja painui koisimaan. Rankat tuulet olivat vaatineet veronsa.

209761.jpg
Boskärissä

26.7

On päätetty jäädä toiseksi yöksi Boskäriin. Julianna sai olla ensimmäisen yön aivan yksinään laiturin nokassa (perä ankkurissa) ja saari todettiin niin mukavaksi että päätettiin jäädä nauttimaan. Tuuli on vaihtanut suuntaa etelä-länsi -> pohjoinen ja yltynyt kovasti. Varoen Juliannan peräankkuri irrotettiin ja vene vedettiin laiturin viereen miehistön pelätetessä ankkurin pettävän kovassa aallokossa ja tuulessa.

Matkaa on päätetty jatkaa pikkuhiljaa kohti kotisatamaa. Perämoottori on niin pieni, ettei se vie suuressa aallokossa eteenpäin, joten suuret tuulet pitävät Juliannan maissa. Uusi kannen tiiviste on tilattu ja moottoriremontti alkaa lomien jälkeen.