Pitkä matka takaisin kohti Paraista pikkuhiljaa, eli viimeinen lomaviikko menossa.

Uusikaupunki oli hauska nähtävyys, käytiin vähän museoissa ja kyseisen kaupungin elokuvateatterissa "Sinkkuelämää-leffan" ensi-illassa. Elokuvateatteri oli suomen kolmanneksi vanhin, vaikkakin remontoitu.
Tutustuimme kaupunkiin myös kävelemällä ja pariin ruokaravintolaankin.

Tulomatka Ukista etelään päin Kustavin Lootholmaan oli 9.8. Reissu oli mukavan myötätuulinen ja...no alla tarkemmat tiedot

Uusikaupunki - Kustavi (Lootholma) klo 12.45-17.10
Matka 22,05 Mpk
tuulta luoteesta 5-9 m/s
sää puolipilvinen
ylhäällä oli fokka ja isopurje jota reivattiin jossain vaiheessa
maksiminopeus myötäisellä 6,9 solmua (eli aika paljon!).

Ukin Kemiran tehtaan sähkötuotantoa

Myötätuulivoimaa virsikirjalla:)

Takana jossain häämöttää Uki

Edessä Kustavi

Kartturivuorossa Iiris
Lootholmassa vietimme kaksi yötä. Kävimme tutustumassa Kustavin keskustaan (kävelymatkan päässä) ja poimimme vadelmia. Lootholma on ns. retkisatama. Poijupaikkoja löytyy 60 kpl mutta vessan ja roskiksen lisäksi mitään muita palveluja ei ole. Lähellä on suljettu suuri leirintäalue mökkeineen, tenniskenttineen yms., mutta tosiaankin on suljettu eli kaikki päässyt ränsistymään. Kustavin keskustaan on n. 2 km kävelymatka. Keskustassa on kauppoja, ravintolaa yms. Laiturimaksu on 7 euroa yöltä (ei sähköä), aika sattumankauppaa että tuleeko laskuttaja illalla satamassa käymään vai ei. Mekin maksoimme vain yhdestä yöstä kun he eivät toisena päivänä tulleet.

Yritettiin myös kovasti kalastaa Lootholmassa. Sekä onkimalla että heittelemällä. Ei tärpännyt.

Julianna Lootholman laiturissa, kuten näyttää, tilaa on...

Lootholman "nähtävyys", Kuunari Helena

Kustavista jatkettiin sitten Pähkinäisiin eli lännen suuntaan

Matka oli aika pitälti sivutuulella ja meno oli sen mukaista että oli pakko reivata ettei vene hajoa.

Lootholma-Pähkinäinen 11.8.2008  klo 13.00-17.45
Matka 21 mailia
tuuli luoteesta 6-12 m/s
purjeet fokka ja reivattu iso, max. nopeus 7 solmua
meno oli tuulen mukaista tosiaankin...

Meno oli tuulista ja vinoa, vettäkin räiskyi

Iiris pinnassa
Pähkinäisissä on Turun kaupungin kesänviettopaikka. Emmehän ole Turun kaupungin asukkaita mutta ollaan ainakin joskus oltu...:) 7 euroa oli laiturimaksu (ei sähköä) ja sauna oli 9 euroa. Ihan mukava paikka, kauriitakin nähtiin. Tosin aika pikainen visiitti.

Julianna Pähkinäisen laiturissa

Pähkinäisten kesäkahvila/satamatoimisto

Pähkinäinen - Ahvensaari - Norrskata

Matka jatkuu edelleen kohti Paraista. Jo harmitellaan loman loppumista kun vihdoin säät ovat suosineet. Puolipilvistä on ollut ja vain öisin on satanut. No, kyllä tässä vielä elokuun lopussa ja syyskuussakin päästään vielä purjehtimaan, ehkä lokakuussakin...

Pähkinäisistä päätettiin mennä "kuuluisaan" Ahvensaareen katsomaan vanhoja kalkkikiviluolia ja tehdasta.

Matka oli aika vastatuuleen purjehtimista ja ihmeteltiin moneen otteeseen kun muut kanssapurjehtivat oli reivanneet purjeita. Ja yksi moottorivene meinasi ajaa päälle (autopilotilla, viime hetkellä väistä keulan edestä). Aika selvästi näytti että ajoi pilotilla ja viime hetkellä sitten tutka tai joku hälytti että kohta ajaa meidän päälle. Meidän 4 solmun nopeudella ei paljoa tommosta venettä väistellä joka tulee yli kahtakymmentä solmua.

Pähkinäinen - Ahvensaari 12.8 klo 12.10-15.30
Matka 10.6 Mpk
etelätuulta 6-9 m/s, puolipilvistä
purjeet isopurje + fokka ja max. nopeus 6,3 solmua

Ahvensaari oli komea paikka vaikka rantautuminen onkin hankalaa. Partiolaisten satamaopas ei antanut hyviä vihjeitä ja niinpä yritettiin omin voimin ja lopulta päästiin rantaan lahden länsipuolelle. Lahden länsipuolella on todella kaunis kalkkilouhos (osittain täyttynyt vedellä) ja kohtalaisen kävelymatkan (lahden toiselle puolelle osa matkasta polkua/kallioita ja osa tietä) päästä löytyi toinen louhos ja vanha kalkkitehdas. Vaikea uskoa että tehdas on vielä 50-luvulla ollut käytössä, niin ränsistynyt se oli. Sen sijaan paikka on turistien suosiossa, niin monta kymmentä nuotiopaikkaa oli tehtaan tiililiohkareista kyhätty ympäri saarta. Kuvia myöhemmin tulossa tähänkin...

Julianna Ahvensaaren rannassa

Ahvensaaren lahden länsipuolella sijaitsee torni ja yksi kaunis kalkkikivilouhos

1828167.jpg'

Lahden yli menee pieni silta

Julianna lahden toiselta puolelta kuvattuna

Lahden toisella puolella kalkkikivitehdas ja vielä yksi kaunis louhos

Tehtaan muurit

Louhos

Tehtaan laituri

Emme olleet varmoja ankkurin pitävyydestä sivutuulessa joten päätimme jatkaa matkaa vielä Norrskataan. Pian olemmekin omilla (Nauvon eteläpuoleisilla) vesillä. Matka tehtiin koneella täydellisessä vastatuulessa. Saarikierroksen jälkeen ei väsyneet purjehtijat olisi enää jaksaneetkaan luovimispuuhaan.

Venevaja Norrskatalaisittain vinossa ja ilmassa:-)